آغاز سلسله نشست های تخصصی «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در بلگراد

در نشست «فلسفه اسلامی و کانت» که در خانه جوانان بلگراد برگزار شد، دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم»، در جمع دانشجویان و اساتید صربستانی به ارایه سخنرانی پرداخت. این جلسه، اولین نشست از سلسله جلسات تدریس با موضوع «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» است که به صورت مشترک توسط مرکز علوم دینی «قم» و خانه جوانان بلگراد در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد

در نشست «فلسفه اسلامی و کانت» که در خانه جوانان بلگراد برگزار شد، دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم»، در جمع دانشجویان و اساتید صربستانی به ارایه سخنرانی پرداخت. این جلسه، اولین نشست از سلسله جلسات تدریس با موضوع «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» است که به صورت مشترک توسط مرکز علوم دینی «قم» و خانه جوانان بلگراد در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. جلسات تدریس مذکور در طول سال جاری میلادی، یک نوبت در هر ماه دایر می گردد و پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقمند با اندیشه های فیلسوفان معاصر پیرو مکتب حکمت متعالیه ملاصدرا و پاسخهای آنان به چالشهای نظری غرب مدرن در حوزه های فلسفه و علوم اجتماعی آشنا خواهند شد. نشست ماه آینده با سخنرانی دکتر معمر خلیلویچ با موضوع «فلسفه اجتماعی اسلامی و امیل دورکیم» پی گیری می گردد.

هدف از برگزاری سلسله جلسات تدریس مذکور، که با حمایت و اطلاع رسانی رسمی نهادهای فرهنگی شهرداری شهر بلگراد صورت می پذیرد، تبیین رویکرد فیلسوفان معاصر پیرو مکتب حکمت متعالیه ملاصدرا، همچون علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی است که فعالانه و با روش انتقادی، جریانهای اصلی اندیشه فلسفی غرب مدرن را رصد و تحلیل می کنند و با ارایه پاسخ به چالشهای نظری معاصر بر پایه مبانی معرفتی سنت فلسفی خود، به دنبال تحکیم موقعیت و نشاط عقلی جریان فلسفه دینی هستند. خلیلویچ در نشست نخست از سلسله جلسات تدریس مذکور، ضمن نقد تفصیلی نسبیت معرفت در آموزه های فلسفی کانت و شکاکیت ساختاری پنهان در آن خاطرنشان نمود: مباحث تطبیقی فعال که فیلسوف مسلمان در آن به بازسازی انتقادی اندیشه فلسفی غرب از منظر مرجعیت حوزه معرفتی دینی و متافیزیکی اسلام می پردازد، فضا و محتوای کاملاً نوینی را در نحله های فلسفی اروپا و بالکان ایجاد خواهد کرد که می تواند مورد توجه ویژه پژوهشگران حوزه های فلسفه، الاهیات، علوم اجتماعی و سیاسی و مطالعات تطبیقی قرار گرفته و به عنصری تأثیرگذار در مدیریت رسمی علم و فرهنگ در جوامع امروزی مبدل گردد.

1402/12/03

کد خبر 18607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =